Spreekbeurt

Het is bijzonder leuk om een spreekbeurt te houden of werkstuk te maken over Circus Rotjeknor. Er zijn in het verleden hoge resultaten mee behaald, maar dit biedt echter geen garantie voor de toekomst.

Goed om te weten:
-Circus Rotjeknor is het Rotterdamse jeugdcircus.
-Circus Rotjeknor is opgericht op 6 oktober 1992.
-Circus Rotjeknor heeft 250 artiesten die wekelijks oefenen.
-Circus Rotjeknor een speciale groep heeft voor kinderen met een verstandelijke beperking.
-Circus Rotjeknor komt ook langs op scholen voor een circusdag of circus-schoolproject.
-Per jaar doen er wel meer dan 15.000 kinderen mee aan de circusactiviteiten van Circus Rotjeknor.

 

Een paar stappen om je op weg te helpen naar een mooi resultaat:

  • Neem een kijkje op www.circusrotjeknor.nl. Dat weet je natuurlijk al.
  • Vraag een spreekbeurt-mapje aan bij Rennie, stuur haar een bericht via het contactformulier.
  • Voor foto’s kan je bij fotoalbums kijken
  • Het leukst is, als je zelf ook iets kan laten zien. Een Chinees bordje draaien is heel leuk en zijn in speelgoedwinkels te koop voor ongeveer 5 Euro. Voor jongleren kan je bijvoorbeeld ook sinaasappels gebruiken

Als je je spreekbeurt gehouden hebt, zijn we heel benieuwd hoe het gegaan is. Als je laat weten welk cijfer je gekregen hebt, zetten we je op de lijst hieronder.

Naam Leeftijd Wanneer School Cijfer, waardering
Soesja Pijlman 11 jaar 1999 Jacob Marisschool, Rotterdam een uitstekend
Tom Vollebregt 11 jaar november 2000 St. Michaelschool, Rotterdam 9, zeer goed
Karola Norbart 14 jaar november 2001 Rotterdams Montessori Lyceum 7.9
Vita Los 12 jaar januari 2002 Develsteincollege, Zwijndrecht 9
Fiona de Raadt 8 jaar maart 2002 Montessori School Kralingen een zeer goed
Lot van Touw 9 jaar april 2003 Van Oldenbarneveltschool 8,5
Marinde Wind 9 jaar april 2004 Tuinstad Schiebroek, Rotterdam een uitstekend
Katja Pouwe 10 jaar mei 2005 Montessorischool De Mare een goed
Roos van Rijk 8 jaar maart 2006 De Wilgenstam Schiebroek, Rotterdam 7
Elise van Praag 10 jaar maart 2006 De Contrabas, Capelle a/d IJssel 8,5
Karola Norbart 18 jaar maart 2006 Hogeschool Rotterdam, CMV 8
Elynn Vollebregt 9 jaar mei 2006 De Molenwiek, Mijnsheerenland 9 –
Marloes Biessen 9 jaar november 2006 Rotterdamse Montessorischool een G van goed
Suus van Rijk 7 jaar mei 2007 De Wilgenstam Schiebroek, Rotterdam een GOED
Daniël Schaap 9 jaar juni 2007 Het Spectrum, Rotterdam 9,5 (werkstuk)
Boy Aubert 8 jaar februari 2008 BS Müllerpier, Rotterdam 7,5
Simone Schipper 11 jaar december 2009 OBD De Klinker, Oud-Beijerland G(oed) en Z(eer)G(oed)
Anne van Duin 8 jaar januari 2012 Kralingsche school, Rotterdam 8,5 (een 9 is het hoogste)
Ella Biloen 8 jaar maart 2012 De Wilgenstam, Rotterdam 10

 

Hieronder de ingestuurde tips en reacties:

Ella Biloen:
– Praat niet te snel
– Je gebruikt misschien nu nog een ‘Powerpoint’ maar voor kinderen is er nu iets anders: ‘Prezi’
– Gebruik geen spiekbrief of schrijf op je spiekbrief niet de hele zinnen maar de Sleutelwoorden
– Misschien is het leuk als je ook vragen aan de klas stelt
– Neem zo veel mogelijk spullen mee
– Probeer er zelf ook van te genieten, dan gaat het beter

Simone Schipper:
Heel erg bedankt dat ik de spullen mocht lenen. Ik heb als eind cijfer een g (dat betekent goed!). En iedereen zei dat ik veel, en mooie spullen mee had genomen. Voor de spullen die ik had meegenomen en voor de muziek had ik zelf een zg (dat betekent zeer goed!)
Juf noemde mijn spreekbeurt “een feestje” om naar te luisteren.

Elynn Vollebregt:
Dank je wel voor het snelle toezenden van de folders. Ik heb een hele leuke spreekbeurt kunnen houden over circus. Ik had het T-shirt van Passie aan en ik had jongleurballen, jongleerstokken, sjaaltjes, diabolo en de eenwieler meegenomen.Iedereen vond dat heel leuk om te proberen. Ik heb het boekje en de kaarten aan de juf gegeven. Misschien is dat nog eens leuk voor een project op school. Verder had ik nog van jullie site een blad uitgedraaid met hoe je kunt leren jongleren. Dat had ik uitgedeeld. nu kan iedereen het proberen.

Tom Vollebregt:
– vraag informatieboekjes aan
– je kan een interview houden met bijv. Johan Both
– ga een keer langs op het kantoor
– kijk op internet voor informatie
– vertel iets over optredens van de optreedgroep
– als je iets uit een boekje haalt ,vertel het in je eigen woorden ,want anders past het niet bij je interview bijvoorbeeld
– vertel iets over het begin van Rotjeknor
– vertel iets over het contact met Circus Ethiopië
– vertel over festivals waar ze als ze interesse hebben naar toe kunnen

Tips voor extra punten
– maak een videoband
– maak foto’s als je zelf met circus bezig bent
– neem jongleerspullen mee om te laten zien en uit te laten proberen
– neem T-shirts mee om wat meer te laten zien
– maak een quiz, dit levert geen punten op, maar is wel erg leuk

P.S.: Dat van de punten is echt waar ik heb het zelf gehad. De juf zei dat erbij

Op www.circusrotjeknor.nl stond al een deel van wat ik geschreven heb maar ook een aantal nieuwe dingen gelukkig.

Fiona de Raadt:
Ik heb in maart 2002 een spreekbeurt gehouden over Circus Rotjeknor. Mijn vader had foto’s gemaakt die we hebben uitvergroot en die ik in de klas heb laten zien.

Katja Pouwe:
1: Vraag aan Michel en Bouke mooie informatiefolders of vraag aan andere mensen van Circus of ze leuke folders hebben
2: Vraag of je van De Knor en of andere reclame folders er meer mag dan één.
3:Vraag of je een grote poster mag.
4:Lees heel goed alle boekjes door en lees op www.circusrotjeknor.nl heel veel informatie zoals de geschiedenis e.n.z. goed door en maak je eigen verhaal
Dat waren een paar tips. Mijn meester zei dat het leuk was om je eigen ervaring in een hoofdstuk te vertellen in je werkstuk